Elementele de baza ale evaluarii de risc

Metodele statistice stau la baza evaluarii de risc. Pentru gestionarea acestuia sunt necesare date privind parametrii de risc, atat metodele utilizate anterior pentru evaluarea de risc, cat si sursele ce ofera informatii pentru gestionarea ulterioara a riscurilor.

Metodele statistice sunt metode stiintifice privind descrierea si studierea rezultatelor observatiilor evenimentelor intamplatoare. Majoritatea riscurilor sunt fenomene aleatorii aparute de-a lungul timpului, prin urmare, acestea sunt supuse evaluarii prin metode statistice.

Managementul riscului
Evaluare la risc

Concepte de baza ale evaluarii de risc

Evaluarea de risc la expert-risc.ro este una dintre componentele procesului de gestionare a riscurilor. Evaluarea de risc reprezinta procesul comun de identificare, analiza si determinare a valorii riscului.

Identificarea riscului este procesul de detectare, recunoasterea si descrierea unui risc.

Analiza de risc la expert-risc.ro este procesul de cunoastere a naturii riscului si determinarea nivelului de risc.

Criteriile de risc sunt reguli prin care se determina semnificatia riscului evaluat.

Determinarea marimii riscului este procesul de comparare a rezultatelor analizei riscurilor cu criteriile de risc, pentru a determina daca riscul respectiv sau amploarea acestuia sunt acceptabile.

Ce include evaluarea de risc?

Stabilirea contextului permite definirea si acordul asupra parametrilor cheie ai managementului riscului, inclusiv obiectivele si criteriile sale. Acesta include definitia parametrilor interni si externi care sunt relevanti atat pentru situatia in ansamblu, cat si pentru riscul specific ce trebuie evaluat. Aceasta evaluare trebuie sa includa:

  1. stabilirea unui context extern – mediul in care functioneaza organizatia sau persoana (cultural, politic, legislativ, financiar si economic, competitiv la nivel local, regional, national sau international);
  2. stabilirea unui context intern (capacitatile organizatiei sau persoanei in ceea ce priveste cunostintele si resursele; fluxurile de informatii si luarea deciziilor; participanti la luarea deciziilor; obiective si strategii; credinte, valori si cultura; politici si procese; standarde si modele normative adaptate organizatiei; structura organizationala);
  3. stabilirea contextului managementului riscului (definirea responsabilitatii, domeniul de aplicare al managementului riscurilor in general si in termeni; definirea relatiilor; metodologia evaluarii riscurilor; criterii de risc, criterii pentru evaluarea calitatii managementului riscului, identificarea si specificarea deciziilor si actiunilor, determinarea cu care trebuie facuta cercetarea si ce resurse vor fi necesare).

Definirea criteriilor de risc include la randul sau:

  • natura si tipurile de consecinte si modul in care ele sunt masurate;
  • modul in care vor fi prezentate probabilitatile;
  • modul in care va fi determinat nivelul de risc;
  • criteriul conform caruia se va determina daca riscul trebuie gestionat;
  • criteriul pentru a determina daca riscul este acceptat si/sau acceptabil;
  • daca vor fi luate in considerare combinatiile de riscuri si cum se va face acest lucru.

Criteriile de risc se pot baza pe urmatoarele surse:

  • obiectivele procesului convenite;
  • criteriile prestabilite;
  • sursele de date disponibile publicului;
  • criteriile acceptate in mod general;
  • pofta de risc a organizatiei sau persoanei;
  • diverse cerinte legale si de alta natura.

Post Author: Autorul